Pedicuresalon De Voetstap

Pijn aan de Voet

 

 

 

Pijn aan de voorvoet, hielpijn, het zijn allemaal klachten die voor een hoop narigheid kunnen zorgen. Veel van die klachten worden genegeerd, het gaat wel over, of het komt omdat ik op schoenen met een hoge hak heb gelopen. Niets is minder waar, door met die klachten door te blijven lopen zullen de problemen alleen maar verergeren. Elke voet kan geleidelijk van vorm veranderen. Bloedvaten, zenuwen, pezen en spieren kunnen lokaal worden beschadigd, geïrriteerd of overbelast raken.

 

 

Hielpijn

 

Hielpijn ontstaat meestal rond 45 jaar. Het is een veel voorkomende klacht bij vooral sporters maar het treft ook mensen met overgewicht. Het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Een verkeerde voetstand (teveel naar binnen gekanteld), te platte of te holle voet, een te korte achillespees, overbelasting of een trauma (verstappen) kunnen ook een oorzaak zijn.

 

 

Fasciitis plantaris

 

Ontsteking ter hoogte van de aanhechting van een peesplaat onder de voet (de fascia plantaris). De hiel kan rood zijn en lichtelijk opgezet. Vaak is deze hielpijn het gevolg van overbelasting. Daarom komt dit probleem ook veel voor bij mensen die veel staand of lopend werk hebben. Maar ook bij hardlopers en tennissers, bij overgewicht, of door een strak gespannen achillespees (de band die de kuitspier met de hiel verbindt). Veelal is er sprake van een standsafwijking van de voet. Vooral zien we dit soort problemen ontstaan bij de platknikvoet en de voet met een hoge voetboog (holvoet).

In de ochtend bij het opstaan, is de pijn het hevigst. Naarmate de dag vordert, neemt de pijn af. Heeft men gedurende de dag een tijdje rust gehouden en gaat men weer lopen dan zal de pijn langzaam weer opkomen. Bij dit soort problemen is het verstandig om goed passende schoenen te dragen met een stevige hiel. Inlegzolen kunnen dienen ter ondersteuning van het lengtegewelf van de voet. Bovendien kunnen rekoefeningen en spierversterkende oefeningen voor de voet en enkelspieren verlichtend werken. Een goed aangebrachte tapebandage kan rust geven. Hardlopers dienen tussentijds niet op een harde ondergrond te trainen.

 

 

Hielspoor

 

Een hielspoor is een benig uitsteeksel op de onderzijde van het hielbeen, daar waar de peesplaat zijn aanhechting heeft op het hielbeen. Hoewel het klachtenpatroon bij een hielspoor en fasciitis plantaris nagenoeg hetzelfde zijn, is er toch een duidelijk verschil. De pijnplaats is vaak met één vinger aan te wijzen. Het is een nauwkeurig aan te duiden, felle pijn onder de hiel. Bij druk op deze plaats, verergert de pijn. Vaak is er sprake van een standsafwijking van de voet.

Een hielspoor is goed te behandelen met inlegzolen die het peesblad ontlasten. Ter hoogte van de hielspoor zelf wordt in de zool een uitsparing gemaakt om het pijnpunt te ontzien, waardoor de pijn tijdens het lopen en staan wordt verminderd. De hiel wordt zo optimaal ondersteund en er is geen sprake van extra belasting rond de pijnplek.

 

 

Mortonse Neuralgie

 

Een plotselinge pijnaanval (kramp of een snijdende pijn) tijdens het lopen of sporten, met perioden van hevige pijn in de voorvoet (bal van de voet), met uitstralende pijn in de tenen, soms zo erg, dat verder lopen nauwelijks mogelijk is. Pijn die meestal maar aan één kant voorkomt en erger wordt bij druk op de voet of bij het samenknijpen van de voet. Pijn die vermindert bij rust, bij zitten, liggen, het uittrekken van de schoen of na het masseren van de voet, maar erger wordt bij het lopen in schoenen, kan wijzen op een mortonse neuralgie.

Het gaat hier om een zenuwbeklemming tussen twee middenvoetsbeentjes, meestal het derde en vierde kopje van het middenvoetsbeen, maar ook wel tussen de vierde en vijfde middenvoetsbeentjes. Als er niets gedaan wordt dan zal de pijn steeds sneller terugkomen en langer aanhouden en kan de geïrriteerde zenuw opzwellen. Op den duur kan het zelfs onmogelijk worden om schoenen te dragen en wordt de pijn chronisch.

De oorzaken zijn velerlei. Door bijvoorbeeld het te strak zitten van schoenen kunnen neuralgische (zenuw) klachten ontstaan. Een afwijkende voetstand (spreidvoet of holvoet), kan in combinatie met de belasting en activiteiten die ondernomen worden, ook een oorzaak zijn. Of altijd op hoge hakken lopen en een verminderde doorbloeding waardoor ander weefsel zwelt. Bovendien kunnen het derde en vierde middenvoetsbeentje even lang zijn, met als gevolg dat de kopjes te dicht tegen elkaar aankomen.

Ligt de oorzaak bij het dragen van onverantwoord schoeisel dan is het belangrijk de adviezen van de pedicure goed op te volgen. De overdruk dient zo snel mogelijk te worden opgeheven, waardoor de zenuw weer vrij komt te liggen. Ligt de oorzaak bij de voetstand, dan kan de pedicure u doorverwijzen naar een podoloog of podotherapeut die een correctiezool kan maken of een orthese.

Is de pijn echter chronisch geworden dan is een operatie te overwegen of het toedienen van een injectie met corticosteroïden.

 

 

Jicht

 

Dit is een reumatische aandoening die wordt veroorzaakt door een te hoog urinezuurgehalte in het bloed. Het urinezuur vormt kristallen in het gewricht. Deze veroorzaken een ontsteking in het gewricht. Het is een typische mannenziekte die vaak optreedt tussen 35 en 55 jaar. In de volksmond wordt de ziekte “het pootje” genoemd. Erfelijkheid lijkt een grote rol te spelen. Jicht geeft pijn in een gewricht, soms in de middenvoet, enkel, knie of pols, maar meestal aan de basis van de grote teen of in een gewrichtje ter hoogte van de middenvoet. Wanneer de ontsteking opkomt, wordt het gewricht dik, rood en warm. Een operatie, verstuiking, alcoholgebruik, eiwitrijke maaltijden en plaspillen kunnen een aanval van jicht uitlokken.

De pedicure heeft hier een adviserende functie. Om er zeker van te zijn dat het om jicht gaat zal u altijd worden doorverwezen naar een arts. Jicht die namelijk niet behandeld wordt, kan in een later stadium leiden tot ernstige misvormingen van de gewrichten. Zelf kunt u thuis de voet wat hoger leggen en koelen met een koude natte omslag. Zodra de klachten minder worden is het belangrijk regelmatig te gaan bewegen, dit voorkomt stijfheid en kan op den duur de pijn verminderen. Zware of langdurige belasting kunt u beter vermijden. Drink veel water, vermijd alcohol, wees zuinig met eiwitrijke voeding zoals orgaanvlees, vis, schaaldieren, gevogelte en linzen.